Text below in Swedish
Jadå, liksom Beast Stalker så är denna uppföljare
en sensationellt stringent regisserad och visuellt läcker
kriminalfilm i bästa
golden era Hong Kong Noir stil och med några, om än inte många
så dock, grymt effektiva actionsekvenser. Leon Lai hör ju
inte till HK-filmens största karaktärsskådisar och många
verkar slentrianmässigt dissa honom också här, men jag tycker
han är
helt OK om inte rentav mycket bra i rollen som utbränd kriminalsnut, nollställd
och trött av allt bus han dagligen konfronteras med.
Likt The Beast Stalker är Fire of Conscience läckert och fräckt
inspelad On Location på Hong Kong's folktäta gator
och filmen
inleds med ett riktigt snyggt bildmontage lite i stil á la Zack Snyder's
visuellt (åtminstone) imponerandeWatchmen.
Om det är någon film från Hong Kong filmens guldtid som man
känner att Dante Lam återanknyter till, t.ex med jakt på folkfyllda
gator och i sin realistiska stil, så är det inte vare sig John Woo's
hyperstiliserade overkliga stil eller Ringo Lam's något mörkare,
utan Johnny Mak's skitigt ruffiga mästerverk Long Arm of the Law
(läs absolut mer om denna på Hong Kong Klassiker sidan).
Leon Lai är Manfred, kriminalsnuten Man Fong som närmast
bor i sin spanbil, fullproppad med sopor. Han sörjer sin frus död
och drömmer om att fånga den ficktjuv som utförde dådet.
Han är likt sin kollega Ko Cheung (Liu Kai Chi, aaah, gjuten att spela
äldre trött snut) trött, sliten och frustrerad. De kallas till
en mordscen där en prostituerad kvinna mördats och de kontaktas av
slickade snuten inspector Kee/Ji (Richie Jen) som behöver hjälp att
återfinna en stulen mobiltelefon. Parallellt utreds ett fall med
ett polismord i tunnelbanan där man tror att vapenhandlaren Blade (Tan
Kai) kan vara inblandad, och en övervakning på en
restaurang leder till en explosion, en massaker på såväl civila
som poliser. Man Fong luskar och utreder men skurkarna verkar
hela tiden ligga steget före honom. Fine mainlandskådisen Wang
Baoqiang imponerar i en biroll som motvillig underhuggare,
Wilfred Lau och Michelle Ye spelar poliser i Man Hong's team och sköna
Vivian Hsu spelar Ji's/Kee's flickvän Ellen.
Anamorfisk widescreen med kantonesiska DTS eller 5.1 med engelsk
text (eller mandarin 5.1) Extra: trailers och making of
ca 15 min obs! med engelsk text. Leon Lai och Richie Jen sjunger slutlåten
i eftertexterna i bästa kanto-pop stil
Back to Hong Kong and China Film Page