Im Kwon-taek
 
  
 
  
   
 
  ....... 
 
  ....... 
 
  ....... 
 
  
General's Son - Chihwaseon - Low Life - Beyond the Years
  Ulf Lönn 
  (som brukade skriva på asiatiska filmsidan Portland Street) om den store 
  Im Kwon-taek
..........................................................................
  
Im Kwon-taek är en av dom stora regissörerna i Sydkorea, 
  han har regisserat över hundra filmer och kallas 
  ofta den koreanska filmens fader. Enligt alla papper så föddes han 
  i maj 1936 men egentligen så är han född 
  den 2:a november 1934. Barnadödligheten var hög under perioden och 
  det var inte ovanligt att man struntade 
  i registreringen under ett par månader tills man var helt säker på 
  att barnet skulle överleva.
  Han föddes och växte upp i Jangseong, en liten stad belägen en 
  halvtimmes resa från regionens stora stad 
  Kwangju. Familjen ägde stora lantegendomar och efter befrielsen från 
  den japanska ockupationen efter andra 
  världskrigets slut 1945, blev landet i princip uppdelat där USA blev 
  förmyndare över den södra delen och 
  Sovjetunionen styrde i norr. Det var även nu som det började bli en 
  hetsjakt på vänsteraktivister på grund av 
  den ökade frostigheten mellan dom två supermakterna. Det kalla kriget 
  hade inletts.
  
  Även i söder och bland annat i lilla Jangseong så fanns en stark 
  uppdelning av höger och vänster, hans föräldrar 
  blev partisaner och gömde sig i bergen med andra vänsteraktivister. 
  Dom var dock inte särskilt hängivna utan 
  återvände snabbt till dom sju barnen , där Im var äldst, 
  som hade lämnats hos morfadern under tiden. 
  Det utbröt rena krig i hans hemstad och vänster och högeraktiva 
  gav sig ut och försökte döda motståndarna 
  precis så som han visat i filmen The Taebaek Mountains 
  från 1994. Folk bröt sig in hos varandra och 
  torterade och dödade grannar, även hans mor blev torterad och flera 
  av hans släktingar dödades i hemstaden.
  Som son till en partisan så förföljde det honom och hans familj 
  under många år. Även under åren som regissör 
  hade han problem med sitt och familjens förflutna som partisaner och vänsteraktivister.
  
  Under koreakriget förlorade hans familj allt dom ägde och Im var tvungen 
  att flytta till Pusan och skaffa sig en 
  försörjning för att hjälpa sin familj. Under tiden i Pusan 
  jobbade han med allt möjligt som daglönare och bland 
  annat så sysslade han med att återanvända gamla amerikanska 
  armestövlar som skor.
  1954 flyttade han till Seoul där regissören Jung Chang-hwa erbjöd 
  honom jobb som assistent i utbyte mot logi.
  Den första filmen som han själv regisserade kom 1962, Farewell 
  to the Duman River, och under årens lopp 
  hann Im med att jobba inom de flesta genrer innan han under 70 och 80-talet 
  bestämde sig för en mer konst-
  närlig inställning till filmen. Mycket av filmerna som regisserades 
  under 60- och 70-talet gjordes för att fylla film-
  kvoten som bestämde hur mycket nationell film som skulle finnas på 
  biograferna kontra det utländska (ameri-
  kanska). Filmbolagen var tvungna att producera ett visst antal filmer för 
  att få importera och visa dom mer 
  lönsamma och eftertraktade amerikanska hollywoodfilmerna.
  
  Hans intresse för landets historia och kultur har sedan slutet av 70-talet 
  avspeglat sig i många av filmerna, ett
  flertal utspelas under perioden när landet var ockuperat av Japan som till 
  exempel trilogin Generals son (1990), 
  Generals son II (1991) och Generals son III (1992) eller The Taebak Mountains 
  (1994) som handlar om för-
  spelet till Korea-kriget. Mest känd är han dock för filmen Sopyonje 
  från 1993 som handlar om en pansori
  sångare och hans två styvbarn, man får följa familjen 
  mellan mitten av fyrtiotalet och cirka tjugo år framåt.
  Filmen Low Life från 2004 handlar om en gangster som 
  tar sig fram på olika vis inom bland annat filmbranschen 
  och politiken från slutet på femtiotalet och fram till mitten av 
  sjuttiotalet och innehåller viktiga händelser i sydkoreas 
  historia under sextio- och sjuttiotalet.
  Sedan finns hans historiska dramer som Surrogate mother(1986), 
  Chunhyang (2000) och Chihwaseon (2002).
  Under 1981 släpptes filmen Mandala som är Ims första 
  försök att tackla den buddistiska tron som blev en stor 
  succé och filmen räknas till en av hans bästa och fick en rad 
  inhemska priser.
  
  År 1989 kom ännu en religiös film, Aje aje bara aje 
  (Come, come, come upwards) som handlar om livet för två 
  kvinnor som väljer att leva i ett buddistkloster och trots att kvinnorna 
  upplever liknande saker så blir deras liv i 
  klostret väldigt olika.Återigen hade Kang Su-yeon (Surrogate mother) 
  huvudrollen där hon gestaltar en kvinna, 
  Soon-nyeo, som tvekar mellan att leva som en nunna och livet utanför klostret. 
  Hon blir utslängd från klostret efter 
  att ha blivit förföljd av en man som sedan våldtar henne.
  Som i många andra av regissörens filmer så framställs 
  kvinnorna som värnlösa offer och livet i klostret framställs 
  
  som enbart en plåga där alla bara tänker på sig själv 
  och att nå Nirvana. Soon-nyeo gifter sig med sin förövare och 
  
  lever med mannen fram till hans död. Sedan vandrar hon mellan olika män 
  tills hon återvänder till klostret för att få 
  förlåtelse från den döende abbedissan.
  
  Festival (Chukje) från 1996 handlar om en författare och 
  hans försök att ge sin mor en riktig gammaldags koreansk 
  begravning med allt som hör till. Under tiden som han försöker 
  ordna allt det praktiska med släktingar, präster och
  ritualer så finns det inskjutna bilder från en filmatisering av 
  en av författarens barnböcker som handlar om åldrandet 
  och döden sett genom ett barns ögon. Givetvis så blir det krockar 
  mellan författarens dröm om hur det borde vara 
  och hur det egentligen blir.Modern har dessutom varit skendöd ett par gånger 
  vilket ställer till det eftersom släktingarna 
  i början inte kan vara riktigt säkra på om det är allvar 
  eller inte.
  Beyond the years från 2007 är en nyinspelning/fortsättning 
  av historien i Sopyonje och Oh Jeong-hae som spelade 
  dottern i Sopyonje repriserar sin roll i filmen. Filmen blev också omtalad 
  eftersom det var regissörens hundrade film.
  
  Som regissör är Im den ende som upplevt landets alla tragedier, han 
  föddes under den japanska ockupationen och fick 
  uppleva krigsslutet 1945. Även delningen av landet och koreakriget i början 
  av femtiotalet och militärdiktaturen under 
  1970-talet och fram till slutet av 80-talet har regissören upplevt.
  Im har genomlevt allt det och lyckats med att fånga en del av det i sina 
  filmer, han är också den enda av regissörena 
  som var verksamma under 60-talet som fortfarande är aktiv. Det som finns 
  utgivet på VHS och DVD är filmer från 
  mitten av åttiotalet och framåt, inget av regissörens tidigare 
  produktion finns än så länge utgivet ens i hemlandet.
  
  Av: Ulf Lönn
Kommentar: (av Gunnar på Strange Things): 
  Tack för denna intressanta artikel om en här i väst troligen 
  rätt okänd
  mästare (iof sig mitt antagande, men gissar att Lee Chang-dong, Kim Ki-duk, 
  Park Chan-wook eller Hong Sang-soo 
  är mer bekanta här i väst?). Oj, vilka omvälvande historiska 
  skeenden har då inte denne man upplevat, och man får 
  verkligen lust att söka upp och se dessa filmer efter att du skrivit om 
  dem
Back to South Korean Film Page